افرادی که قصد خرید یک پردازنده از شرکت اینتل را دارند، یکی از سوالات مهمی که مطرح می‌کنند این است که به صورت کلی نحوه نامگذاری پردازنده‌های شرکت اینتل چگونه بوده و بر چه اساسی شاهد نامگذاری این پردازنده‌ها هستیم.

به منظور پاسخ به این سوال در این مطلب قصد داریم تا در مورد نحوه نامگذاری پردازنده‌های زئون شرکت اینتل صحبت کرده و اطلاعات کاملی در این زمینه را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

پارامترهای تاثیر گذار بر نام پردازنده‌های اینتل

نکته لازم به ذکر آن است که چندین فاکتور مختلف به همراه نام تجاری پردازنده، پیکر بندی سیستم آن و معیارهای سطح سیستم و… از مهم ترین مواردی هستند که بر روی نامگذاری این دسته از پردازنده‌ها تاثیر گذار بوده و همچنین در هنگام انتخاب پردازنده مناسب نیز باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

به صورت کلی بالا رفتن کلاس و یا خانواده پردازنده معمولاً نشان دهنده ویژگی‌های بیشتر در این دسته از محصولات است. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که هنگامی که در مورد برند و نوع پردازنده مورد نظر خود تحقیق کرده و تصمیم گرفتید که کدام محصول را خریداری کنید، حتما اعداد پردازنده را با هم مقایسه کرده تا مطمئن شوید که پردازنده که قصد خرید آن را دارید، دارای ویژگی‌های مورد نظر شما است.

نحوه نامگذاری پردازنده‌های سرور و Workstation

به منظور بررسی نامگذاری پردازنده‌های سرور و Workstation‌ها لازم است تا به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به خانواده پردازنده اینتل، نامگذاری این پردازنده‌ها متفاوت است. اگر بخواهیم شما را با نحوه نامگذاری پردازنده‌های خانواده زئون اینتل آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پردازنده‌های Scalable زئون اینتل

شماره‌ها و نامگذاری پردازنده‌های مقیاس پذیر زئون اینتل از یک طرح الفبایی بر اساس عملکرد، ویژگی‌ها و برند تولید کننده پردازنده و… انجام می‌شود. رقم اول در دنباله چهار عددی عملکرد و سطح ویژگی‌های پردازنده را نشان می‌دهد. رقم دوم در نام این دسته از پردازنده‌ها نشان دهنده نسل پردازنده و دو رقم بعدی اعداد مخصوص SKU بوده که SKU‌ها نمایش دهنده ترتیب نسل و خط تولید هستند. در صورت لزوم، یک یا دو پسوند در انتهای نام پردازنده ظاهر می‌شود که نشان دهنده ادغام‌ها و بهینه سازی‌ها و ظرفیت حافظه است.

نحوه نامگذاری پردازنده زئون

اعداد Level SKU نشان دهنده متریال مورد استفاده برای تولید پردازنده است. اگر بخواهیم معنا این اعداد را بررسی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 8: پلاتین
  • 6، 5: طلا
  • 4: نقره
  • 3: برنز

نسل پردازنده در این دسته از پردازنده‌ها 1 است. اگر پردازنده بدون پسوند باشد نشان دهنده ظرفیت حافظه 768 گیگابایت در هر سوکت است و پسوند M نشان دهنده ظرفیت حافظه 1.5 ترابایت در هر سوکت است.

نامگذاری پردازنده‌های زئون اینتل خانواده‌های E3، E5، و E7 و خانواده محصولات زئون اینتل Phi

آخرین سیستم شماره و نامگذاری در پردازنده‌های زئون اینتل شامل یک نمایش عددی است که در آن خط محصول، خانواده محصول و نسخه آن نمایش داده می‌شود. همچنین در این شیوه نامگذاری در صورت لزوم، یک پسوند در انتهای نام پردازنده قرار می‌گیرند که نشان دهنده خط پردازنده است. شماره نسخه در نسل اول پردازنده‌های زئون اینتل مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما در نسل‌های بعدی شاهد اضافه شدن این عدد نیز هستیم.

سری زئون

خانواده پردازنده     اینتل E3 شامل سیستم‌های تک پردازنده بود و خانواده پردازنده زئون اینتل E5 و E7 شامل محصولات چند پردازنده‌ای می‌شوند.

نحوه نامگذاری پردازنده‌های اتم اینتل برای سرورها

اعدادی که نشان دهنده نحوه نامگذاری خانواده پردازنده‌های اتم اینتل است، یک دنباله عددی چهار رقمی بوده و به این شکل شاهد طبقه بندی این دسته از پردازنده‌ها هستیم. پردازنده‌های کلاس سرور اتم اینتل دارای پیشوند C هستند. این پیشوند بیانگر پردازنده‌های مخصوص میکرو سرور است.

سری اتم سرور

نحوه نامگذاری پردازنده‌های زئون اینتل و ایتانیوم اینتل

اعدادی برای نامگذاری پردازنده‌های زئون اینتل و ایتانیوم اینتل شاهد آن هستیم، به صورت یک عدد چهار رقمی طبقه بندی می‌شوند و دارای یک پیشوند برای نشان دادن قدرت و عملکرد پردازنده است.

intel xeon

پیشوند مورد استفاده در این دسته از پردازنده‌ها اگر X باشد نشان دهنده پردازنده‌هایی هستند که کارایی آن‌ها به عنوان نقطه قوت شان است. پردازنده‌های با پیشوند E به نحوی هستند که برای رک‌ها بهینه سازی شده اند. همچنین پردازنده‌های زئون اینتل با پیشوند L از نظر قدرت بهینه سازی شده اند.

پردازنده‌های ایتانیوم اینتل که دنباله عددی آن‌ها از 9000 شروع می‌شود، جزو محصولات دو و یا چند پردازنده‌ای است.

پردازنده‌های زئون اینتل که دنباله عددی نام آن‌ها از 7000 شروع می‌شود، محصولات چند پردازنده‌ای هستند. همچنین پردازنده‌های زئون اینتل با دنباله عددی 5000، جزو محصولات پردازنده دوگانه به حساب می‌آیند. در نهایت اگر پردازنده‌ای که قصد خرید آن را دارید جزو محصولات زئون اینتل است و نام آن با دنباله عددی 3000 آغاز می‌شود، این دسته از محصولات تک پردازنده هستند.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به نحوه نامگذاری پردازنده زئون اینتل انداخته و تلاش کردیم تا بیان کنیم که چگونه شرکت اینتل، محصولات خود در طبقه بندی زئون را نامگذاری کرده و هر یک از اعداد موجود نام این دسته از پردازنده‌ها به چه معنایی است. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا با دانش کافی بتوانید اقدام به خرید پردازنده‌های زئون اینتل کرده و با توجه به نام هر محصول، متوجه مشخصات و ویژگی‌های پردازنده شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *