• AWMIR
  • مهر 30, 1401
  • بدون دیدگاه

بررسی فرق های RAID سخت افزاری و نرم افزاری

نوعی فناوری دیسک مجازی است که چندین درایو فیزیکی را در یک واحد ترکیب می‌کند و با استفاده از درایوهای چندگانه موجب بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان رسانه ذخیره سازی می‌شود. درایوها به گونه‌ای پیکربندی می‌شوند که داده‌ها بین دیسک‌ها تقسیم شده و به توزیع بار بپردازند یا تکرار شوند تا از بازیابی آنها در صورت از کار افتادن دیسک اطمینان حاصل شود. اجرای RAID با استفاده از یک کنترلر مخصوص (رید کنترلر) و یا توسط یک درایور سیستم عامل (نرم افزار RAID) انجام می‌گیرد.

انواع RAID

RAID به انواع زیر دسته بندی می شود:

RAID-0 سریعترین و موثرترین نوع آرایه است اما تولرانس خطایی ندارد.

RAID-1 مجموعه ای از انتخاب ها برای شرایط بحرانی و مقاوم در برابر خطا میباشد.

RAID-2 از آنجاکه ECC در اکثر دیسک درایوهای مدرن تعبیه شده است، این نوع از RAID امروزه کاربرد زیادی دارد.

RAID-3 در شرایط واحدی که به رکوردهای متوالی طولانی برای سرعت بخشیدن به انتقال داده ها دسترسی دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

RAID-4 هیچ مزیتی نسبت به RAID-5 ندارد و از عملیات‌های چندگانه و همزمان نوشتن پشتیبانی نمی کند.

RAID-5 ساده ترین انتخاب در یک محیط چند کاربره است. با این حال، حداقل سه درایو برای آرایه RAID-5 مورد نیاز است.

RAID سخت افزاری چیست ؟

RAID سخت افزاری یک سیستم پردازش سفارشی است که از کنترلرها یا کارت های RAID مختلف بهره می ‌برد تا طراحی RAID مستقل از سیستم عامل را مدیریت کند. کنترلر RAID قدرت پردازش دیسک های تحت مدیریت را سلب نمی کند، بلکه درایوها را به نحوی تحت کنترل درمی‌آورد که فرآیندهای در حال اجرا برای رایانه میزبان تقریباً شفاف باشد. RAID سخت افزاری دارای گزینه های پیکربندی زیادی از جمله پیکربندی های ترکیبی است که ممکن است در گزینه های سیستم عامل‌های خاصی در دسترس نباشد. RAID سخت افزاری معمولاً مقداری گران است و میزان قابل توجهی به هزینه کل سیستم اضافه می کند.

RAID نرم افزاری چیست ؟

RAID نرم‌افزاری نوع جدیدی از RAID است که در آن به سخت‌افزار تخصصی نیاز نیست، بنابراین رایانه میزبان مسئول درایوها می باشد. هنگامی که درایوهای ذخیره‌سازی بدون استفاده از کنترلر RAID به رایانه یا سرور متصل می‌شوند، پیکربندی RAID توسط نرم‌افزار کاربردی سیستم‌عامل که به عنوان راه‌انداز RAID نرم‌افزاری تلقی می‌شود، مدیریت می‌گردد. RAID نرم افزاری این اجازه را به کاربران می دهد که بدون مواجه شدن با محدودیت های کنترلرRAID سخت‌افزاری، آرایه ها را مجددا پیکربندی کنند. از آنجا که به کنترلر RAID سخت افزاری اضافی نیاز نیست، هزینه این نوع از RAID پایین تر است.

تفاوت های RAID سخت افزاری با RAID نرم افزاری چیست ؟

1- سخت افزار RAID یک سیستم پردازش سفارشی است که از کنترلرها یا کارت های RAID مختلف برای مدیریت طراحی RAID مستقل از سیستم عامل استفاده می کند. درحالی‌که RAID نرم افزاری از قدرت پردازش سیستم عامل رایانه‌ای که دیسک های RAID در آن نصب شده اند، بهره می‌برد.
2- RAID سخت افزاری قابل اعتمادتر و گران تر است اما از آنجا که RAID نرم‌افزاری به کنترلر RAID سخت افزاری اضافی نیاز ندارد، دارای هزینه پایین‌تری است.
3- برخی از تنظیمات RAID سخت افزاری که از حافظه فلش (SSD)و آرایه های HDD استفاده می کنند، عملکرد ناسازگاری دارند. اما در RAIDنرم‌افزاری، پردازنده‌ها به راحتی می‌توانند پردازش RAID 0 و 1 را بدون هیچ عملکرد قابل توجهی انجام دهند.
4-جایگزینی دیسک خراب در RAID سخت افزاری ساده است – کافی است آن را بیرون بیاورید و یک دیسک جدید قرار دهید، اما جایگزینی دیسک خراب در RAID نرم افزاری کمی پیچیده تر است. ابتدا باید سیستم استفاده از دیسک را متوقف کند و سپس دیسک جدید را جایگزین کند.
5-اگر در RAID سخت افزاری کنترلر RAID از کار بیفتد، باید با یک مدل یکسان جایگزین شود تا از خرابی جلوگیری شود. اما در RAID نرم افزاری می توانیم پیکربندی نرم افزار RAID را روی یک سیستم عامل (مثلا اوبونتو) پیاده سازی کنیم و از آن در سایر سیستم ها استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *