• AWMIR
  • مهر 11, 1401
  • بدون دیدگاه

 تفاوت هاردهای SAS و SATA و NVMe در چیست

هاردهای SAS و SATA و NVMe چه تفاوتی دارن؟ انتخاب نوع رابط ذخیره سازی تاثیر زیادی در عملکرد و کارکرد کلی دستگاه داره. اما باید ویژگی ها و تفاوت های انواع هارد و رابط آنرا مد نظر داشت تا بهترین گزینه را انتخاب کرد.

هارد SAS چیست؟

SAS یا Serial Attached SCSI آخرین نسخه استاندارد SCSI است و برای انتقال نقطه به نقطه‌ی داده بین دستگاه های سخت افزاری و به منظور ایجاد راهکارهای ذخیره سازی در سطح سازمانی استفاده می شود.

مزایای کلیدی SAS چیست؟

SAS دارای مزایای زیادی است که به شرح زیر هست:

SAS ها قابلیت بسط‌ پذیری بیشتری را ارائه می دهد و از نظر تئوری قادر به پشتیبانی حداکثر 16384 دستگاه هستند.
درایوهای SAS دارای افزونگی داخلی هستند که در هنگام خرابی دستگاه به کاربران کمک می کند.
سرعت انتقال بسیار بالایی دارند و موجب بهبود عملکرد دستگاه می شوند.

ویژگی های SAS

عملکرد و قابلیت توسعه
رابط SAS با فناوری های مجتمع ساخته شده و این ویژگی باعث می شود که در مقایسه با SATA عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر این، این واحدهای SAS قابلیت توسعه‌ی پیش‌فرضی را به دستگاه ها ارائه می دهند.

انعطاف پذیری:

SAS در مقایسه با سایر رابط ها به دستگاه های متفاوت تری متصل می‌شود و حتی در سطح معماری نیز انعطاف پذیری بهتری دارد.

آیا هاردهای SAS سریعتر از SATA هستند؟
بله، درایوهای SAS به طور قابل توجهی سریعتر از درایوهای SATA هستند چون سرعت خواندن/نوشتن بهتری نسبت به SATA دارند. این ویژگی باعث می‌شود که دستگاه ها، داده ها را با سرعت بهتری بازیابی و ارسال کنند.

SATA چیست؟

SATA یا Serial ATA رابط ذخیره سازی است که هارد دیسک های ATA را به مادربرد دستگاه ها متصل می کند و از ارتباط سری برای انتقال داده ها استفاده می کند.

SATA چگونه کار می کند؟

SATA داده ها را به صورت فیزیکی روی دیسک ثبت می کند و نیاز به یکپارچه‌سازی منظم دارد. درایوهای SATA در مقایسه با سایر رابط‌های ذخیره‌سازی ارزان‌تر هستند و حجم بالایی از ذخیره‌سازی را مدیریت می‌کنند.

ویژگی های SATA

SATA به طور قابل توجهی کندتر از SAS است و سرعت انتقال داده آن به دلیل عملکرد محدود پورت که بر عملکرد درایو تأثیر می گذارد، محدود است. همچنین، درایوهای SATA در صورت نصب در زیرساخت‌های مبتنی بر SAS توسعه‌پذیر می‌شوند.

انعطاف پذیری
رابط SATA نسبت به سایر رابط های ذخیره سازی انعطاف پذیری کمتری دارد.

نکته : امکان جایگزینی اسلات SATA با اسلات SAS وجود ندارد، اما برعکس آن ممکن است. بنابراین مثلاً اگر من یک پانل پشت SAS داشته باشم، با توجه به اینکه آنها دارای ضریب شکلی مشابهی هستند، می توانم درایوهای SAS یا SATA را در آن نصب کنم.

تفاوت هارد SAS و SATA

NVMe چیست؟

NVMe یا حافظه ذخیره سازی غیر فرّار جدیدترین پروتکل اتصال میزبان به زیر سیستم حافظه است و بهترین گزینه برای اجرای گردش های کاری فشرده‌ی ذخیره سازی به شمار می‌رود.

nvme 960 pro

NVMe چگونه کار می کند؟

NVMe برای دسترسی به فضای ذخیره سازی پرسرعت به اسلات PCIe متصل شده است. این پروتکل از مسیرهای موازی داده برای ارائه عملکرد بالا و تاخیر کم استفاده می کند. اسلات های رابط آن در ابتدا برای کارت های گرافیک طراحی شده بودند، بنابراین سرعت بهتری را برای دستگاه ها فراهم می‌کنند.

ویژگی های NVMe

عملکرد و توسعه‌پذیری:
درایوهای ذخیره‌سازی NVMe دستورات را دریافت می‌کنند و آنها را با IOPS بالاتر از طریق کاهش نرخ دفعات نوشتن پردازش می‌کنند، در نتیجه همواره عملکرد بالایی دارند. علاوه بر این، NVMe در مورد توسعه‌پذیری در سطح دستگاه مزایای بیشتری دارد.

انعطاف پذیری:
NVMe بسیار انعطاف پذیر است. به طوری که SATA/SAS ها فقط از دو ضریب شکلی پشتیبانی می کند، اما NVMe از طیف وسیعی از ضرایب شکلی پشتیبانی می کند و با انعطاف پذیری خود، بهره‌وری عملیاتی را افزایش می دهد.

نکته آخر :هنگام انتخاب اجزای ذخیره سازی عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. اگر بودجه کمی دارید و به فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارید، SATA برایتان مناسب است؛ اگر به فضای ذخیره‌سازی سریع‌ اما زیر 2 ترابایت نیاز دارید، SAS می تواند انتخاب مناسبی باشد؛ و در نهایت NVMe به شما کمک می‌کند تا نیازهای ذخیره‌سازی رده بالای خود را با کمترین تأخیر برآورده کنید. انتخاب شما باید کاملاً متناسب با نیازهای مالی، ظرفیت و حجم کاری شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *