گوگل و هاروارد با استفاده از هوش مصنوعی مدلی خلق کرده اند که می تواند پس لرزه های زلزله را  پیش بینی کند.

Earthquake

محققان دانشگاه هاروارد و بخش هوش مصنوعی گوگل یک مدل مبنی بر هوش مصنوعی طراحی کرده اند که قادر است موقعیت مکانی پس لرزه ها را تا یک سال پس از  زلزله های مهیب پیش بینی کند.

این مدل از 199 رویداد بزرگ زلزله و پس از آن 130 هزار پس لرزه آموزش دیده و دقیق ترین روش پیش بینی پس لرزه تا به امروز بوده و پیش بینی کرده که این پس لرزه ها دقیقا در چه نقاطی اتفاق افتاده است. پس لرزه ها شامل مجموعه داده های مورد استفاده برای آموزش شبکه عصبی در محیط هایی تا شعاع 50 کیلومتر به صورت عمودی و 100 کیلومتر به صورت افقی از مرکز زلزله اصلی رخ داده است.

تغییرات در شبکه عصبی هوش مصنوعی

پوبه دوریس، مسئول دپارتمان زمین شناسی و علوم سیاره ای دانشگاه هاروارد در این زمینه می گوید: ما دریافتیم که پس از استفاده از این مدل، تغییراتی در شبکه عصبی هوش مصنوعی اتفاق می افتد که می تواند پس لرزه های بعدی را با استفاده از مجموعه داده ها به صورت دقیق پیش بینی کرده و موقعیت آن را نیز نشان دهد.

دلیل این دقت نیز به استفاده از هوش مصنوعی مربوط است. هوش مصنوعی وجوه مختلف تغییرات لرزش را در نظر می ‌گیرد. البته این مدل هنوز آماده استفاده در مقیاس وسیع نیست. و این واقعیت نیز وجود دارد که این مدل ‌ در هنگام پیش‌ بینی، گسل‌ های پیچیده را در نظر نمی گیرد. دانشمندان اشاره کرده ‌اند که این مطالعه فقط برای پیش بینی یکی از انواع پس لرزه انجام شده است و همه تغییرات تنش‌ های استاتیک و دینامیکی را در نظر نگرفته است. ترکیب تغییرات تنش ‌های استاتیک و دینامیک به توزیع مکانی پس لرزه‌ هایی منجر می ‌شود که از الگوی تغییرات تنش‌ های استاتیک به دست آمده ‌اند.

داده های مورد استفاده از آموزش این مدل هوش مصنوعی، از زمین لرزه های مهیب قابل توجه چند دهه گذشته، مانند زلزله سوماترا در سال 2004، زلزله ژاپن در سال  2011، زلزله لوما پریتا 1989 در ناحیه خلیج سانفرانسیسکو و زلزله نوریج در سال 1994 نزدیک لس آنجلس گردآوری شده بود. نتایج این تحقیق Nature منتشر شده است. این مطالعه توسط دیوریس، پروفسور دانشگاه زمین شناسی هاروارد و محققان یادگیری ماشینی گوگل به نام های مارتیت واتنبرگ و فرناندا ویگاس به انجام رسیده است.

منبع : تی نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *