گروهی از پژوهشگران آمریکایی در جریان یک پژوهش کشف کردند که رعد و برق نیز دارای بویی مخصوص به خود است.

Thunder

این پژوهش ها که با کمک تکنولوژی هوشمند نشان داد که برخی از تغییرات آب و هوایی نیز ویژگی های خاص خود را دارند. معنی این ماجرا بسیار شگفت انگیز است. درواقع مفهوم این موضوع را می توان این دانست که  رعد و برق دارای بوی منحصر به خود است.

جالب است بدانید که زمانی که رعد و برق به وقوع می‌پیوندد، دمای هوا را تا ۳۰ هزار درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد و انبساط سریع هوا موجب صدای رعد می‌شود. با وجود این، در مقیاس مولکولی تغییرات شیمیایی موجب تغییر ساختار اتمسفر و انتشار بوی خاص در محیط می‌شود.

این بررسی های تکنولوژیک نشان داد که حدود ۷۸ درصد هوا نیتروژن و ۲۰ درصد آن را اکسیژن تشکیل داده است، اما هیچ‌یک از این گازها به شکل مولکول‌های واحد در اتمسفر وجود ندارند بلکه به صورت N2 و O2 هستند.

داده های تکنولوژی نشان داد که وقتی رعد و برق رخ می‌دهد، پیوند بین مولکول‌های این گازها شکسته شده و مولکول‌های واحد نیتروژن و اکسیژن آزاد می‌شوند. با سرد شدن هوا اغلب این مولکول‌ها دوباره با هم پیوند برقرار می‌کنند.

اما برخی از مولکول‌های اکسیژن با O2 ترکیب شده و مولکول O3 یا اُزُن تولید می‌کنند که دارای بو هستند. پس از رعد و برق تمرکز این مولکول‌ها در سطح زمین افزایش یافته و بوی آن‌ها در محیط منتشر می‌شود.

به تازگی دانشمندان موسسه فناوری فلوریدا با استفاده از تجهیزات تصویر برداری فوق پیشرفته خود، توانستند تصاویری فوق العاده و حیرت انگیز از رعد و برق‌ در یک روز بارانی به ثبت رسانند.

این روزها، تلفن همراهی وجود ندارد که مجهز به دوربین عکاسی حتی با پایین‌ترین کیفیت نباشد و چه بسی بسیاری از دوربین‌هایی که سوار بر گوشی های تلفن همراه شده‌اند، قابلیت‌های متعددی نیز دارند که یکی از آنها فیلمبرداری به صورت آهسته و یا Slow motion است که با استفاده از افزایش تعداد فریم‌های ثبت شده در یک ثانیه این امر تحقق می‌یابد.

اما همانطور که اشاره شد این رعد و برق توسط دوربینی با قابلیت ثبت ۷۰۰۰ فریم در ثانیه به تصویر کشیده شده است. این دوربین به صورت انحصاری جهت مطالعه و بررسی تحلیه الکتریکی رعد و برق‌های طراحی و ساخته شده است.

گرچه که این دوربین تصاویری با ۷۰۰۰ فریم به ثبت رسانیده است، اما برای نمایش بهتر و جزئیات آن در نمایشگرهای معمولی و خانگی، فریم‌های آن به ۷۰۰ عدد در ثانیه کاهش پیدا کرده است:

رعد و برق یا آذرخش گونه‌ای برون‌داد الکتریکی است که در اثر الکتریسیته ایستا میان دو ابر و یا ابر و زمین ایجاد می‌شود. هرچند آذرخش اشاره به درخشش الکتریکی ست که میان ابر و زمین است؛ اما درخشش الکتریکی میان دو ابر در واقع دِرَخش یا رَخش و یا همان برق نام دارد.

منبع : شهر خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *