این پوست الکترونیکی مجهز به سنسورهایی است که با شبیه‌سازی عملکرد رشته‌های عصبی موجود در بدن، حس لمس یا درد را به افراد دارای اندام مصنوعی، منتقل می‌کند.

Electronic Skin

مهندسان دانشگاه جانز هاپکینز در همکاری با محققان انستیتو نوروتکنولوژی سنگاپور، موفق به تولید نوعی پوست الکترونیکی موسوم به e-dermis شدند که سبب خواهد شد افراد با دست مصنوعی خود، حس لمس کردن اشیا را تجربه کنند.

این پوست مصنوعی با ترکیبی از مواد پارچه‌ای و لاستیکی ساخته شده است و سنسورهای الکترونیکی نیز درون آن کار گذاشته شده‌اند. فرآیند القای حس لمس یا درد به کاربران از طریق متد TENS (تحریک الکتریکی و وراپوستی اعصاب) انجام می‌گیرد؛ پروسه‌ای که نیازمند صرف ساعت‌ها زمان برای نگاشت ساختار عصبی اشخاص هدف است.

به نظر می‌رسد این تکنولوژی بتواند به حس اندام فانتوم یا اندام خیالی، رنگ واقعیت بدهد. این اصطلاح برای توصیف حالتی به کار می‌رود که شخص پس از قطع عضو، همچنان آن را متصل به بدن خود تصور کرده و حتی گاهی اوقات در آن اندام خیالی، درد هم احساس می‌کند. دانشمندان با کمک مشارکت افراد داوطلب، القای حس اندام فانتوم از طریق این پوست الکترونیکی را به دفعات مورد آزمایش قرار دادند تا از کارایی آن اطمینان حاصل نمایند.

بر اساس مقاله منتشر شده در این خصوص، افراد تحت آزمایش عمدتا نوعی حس فشار توام با سوزش برق گرفتگی را تجربه کردند.

البته این حس فشار و سوزش، شدت چندانی نداشته و کاملا قابل تحمل بوده است. به گفته‌ی طراحان این پوست الکترونیکی ، داوطلبان با نهایت دقت می‌توانستند به این پرسش پاسخ دهند که تحریک ایجاد شده را در کدامیک از انگشتان دست مصنوعی خود احساس می‌کنند.

منبع : گجت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *